Karavan Tani

PENGENALAN
Projek ini merupakan konsep baru transformasi perkhidmatan pemasaran bertujuan memodenkan outlet peruncitan secara bergerak dalam memasarkan hasil pertanian dan produk makanan.


LATAR BELAKANG
Diwujudkan pada tahun 2008 dengan nama Pasar Tani Karavan bagi memperluaskan luang pasaran usahawan pasar tani memasarkan hasil pertanian secara bergerak.Ianya menampilkan imej trak yang seragam dan peragaan produk yang lebih bersih, kemas dan teratur.Pada tahun 2013, Pasar Tani Karavan telah dijenamakan semula sebagai Karavan Tani dengan penambahbaikan seperti berikut:

  1. Menampilkan imej baru yang lebih menarik dan moden.
  2. Penyertaannya diperluaskan kepada usahawan penjaja dan kumpulan B40.
  3. Menggalakkan penyertaan Agropreneur Muda bagi meningkatkan penglibatan belia dan siswazah dalam bidang perniagaan.
  4. Menyediakan insentif imej trak yang seragam dan peluang perniagaan di rangkaian outlet FAMA dan lain-lain outlet pasaran.

Mulai tahun 2016, penyertaan Karavan Tani dibuka kepada usahawan yang telah memiliki trak dengan imej dan jenama perniagaan sendiri. Fasa awal program ini disertai oleh 20 usahawan dan sehingga tahun 2020 telah meningkat kepada 321 usahawan. Peningkatan jumlah usahawan ini menunjukkan bahawa pihak FAMA bersungguh-sungguh untuk memberi peluang kepada usahawa-usahawan yang ingin menaiktaraf perniagaan mereka berkonsepkan perniagaan bergerak.


OBJEKTIF

  1. Meluaskan pasaran hasil pertanian dan produk agro makanan secara bergerak.
  2. Meningkatkan jumlah pendapatan usahawan.
  3. Meningkatkan bilangan usahawan peruncitan.
  4. Merangsang ekonomi setempat supaya lebih produktif.
     

MATLAMAT
Membangunkan konsep perniagaan secara bergerak dan lebih teratur terus kepada pengguna tanpa melibatkan penyewaan atau pemilikan premis perniagaan tetap, tidak terikat dengan waktu operasi tertentu dan dapat meluaskan pasaran hasil pertanian dan agro makanan. Konsep yang lebih menarik dan bersih justeru itu, dapat meningkatkan keyakinan pengguna serta meningkatkan pendapatan usahawan.


INSENTIF KEPADA USAHAWAN

  1. Peluang perniagaan dalam bidang peruncitan secara bergerak di outlet-outlet dan program-program yang dianjurkan oleh FAMA
  2. Naik taraf imej trak yang sesuai dan berkeadaan baik dengan pembiayaan dari RM10,000.00 sehingga Rm20,000.00 bergantung kepada kesesuaian dan mengikut syarat-syarat kelulusan yang telah ditetapkan. Bagi kerja-kerja naik taraf adalah seperti berikut:
    1. Mengecat badan karavan
    2. Pemasangan pelekat imej luaran karavan 
    3. Naik taraf peralatan dalaman karavan
  3. Latihan dan kursus keusahawanan
  4. Bantuan bahan publisiti dan promosi
     

KEISTIMEWAAN

  1. Konsep perniagaan terkini yang sedang berkembang di Malaysia
  2. Mudah diurus dan dikendalikan
  3. Menggunakan ruang niaga yang minimum dan kos sewaan tapak yang rendah
  4. Bentuk perniagaan baru yang sesuai dengan kehendak Pihak Berkuasa Tempatan dan pengguna
  5. Bersuasana karnival dengan perniagaan yang santai di kawasan terbuka
  6. Perniagaan secara berkumpulan yang menawarkan pelbagai jenis produk jualan kepada pengguna
  7. Bebas bergerak ke lokasi perniagaan strategik yang dibenarkan
  8. Pelbagai program dan aktiviti berjadual untuk pengguna
  9. Pemantauan secara langsung oleh FAMA
 

Pages: 1  2  3