Objektif
Navigation Menu
- Bahagian Regulasi Pasaran
- Bahagian Pasaran Antarabangsa
- Bahagian Kejuruteraan
- Bahagian Kewangan
- Bahagian Padanan Bekalan
- Bahagian Galakan Pasaran & Kepenggunaan
- Bahagian Pemodenan Pasaran
- Bahagian Dasar & Perancangan Strategik
- Bahagian Pasaran Produk Proses
- Bahagian Pemasaran Segar & Intervensi
- Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
- Bahagian Audit Dalam
- Bahagian Institusi Pasaran
- Bahagian Pentadbiran
- Bahagian Maklumat Pasaran
- Bahagian Perkhidmatan Digital
- Bahagian Keusahawanan Pemasar
- Unit Integriti
- Cawangan Korporat & Advokasi
- FAMACORP
- Unit Undang-Undang
Navigation
bahagian Padanan Bekalan
1. Objektif Pembangunan Khidmat Pemasaran Ladang Kontrak (KPLK) 2.0 MAFI
-
Menghubungkan peserta projek pengeluaran dengan pasaran bagi memastikan hasil pengeluaran peserta program dapat dipasarkan.
-
Membantu usahawan pemasar mendapat bekalan terus daripada pengeluar hasil pertanian bagi menjamin penyaluran hasil pertanian segar ke pasaran secara berjadual dan berterusan
-
Mengenalpasti dan membangunkan peserta pengeluaran yang berkebolehan untuk menjadi usahawan pemasar setempat.
-
Meningkatkan pendapatan peserta program.
2. Objektif Pemadanan Pembekalan dan Pemasaran (RPKP)
-
Melancarkan pencapaian objektif utama Kontrak Pemasaran / Ladang Kontrak FAMA / MAFI iaitu dalam menjamin hasil pengeluaran peserta program dapat dipasarkan secara berjadual / berterusan;
-
Membantu Bahagian Operasi FAMA membeli dan memasarkan hasilan program Ladang Kontrak.
-
Menjadi pembekal kepada rangkaian outlet-outlet bimbingan FAMA.
-
Merealisasikan peranan FAMA sebagai pemudahcara pemadanan.
-
Meningkatkan pendapatan peserta program.
3. Objektif Pembangunan Infra, Pensijilan
i. Objektif Pembangunan Pusat Pengumpulan Ladang (PPL)
-
Sebagai pusat pengumpulan dan pemasaran setempat hasil-hasil pertanian.
-
Sebagai platform bagi petemuan antara pengeluar, pemasar dan pengguna dengan menawarkan urusniaga secara pemborongan atau jualan runcit di PPL bagi mengurangkan lapisan perantaraan pasaran.
-
Meningkatkan kualiti hasil pertanian melalui aktiviti pengendalian lepas tuai yang betul.
-
Membantu pelaksanaan bagi aktiviti penggredan, pembungkusan, pelabelan (GPL)
ii. Objektif Pensijilan Good Manufacturing Practices (GMP)
-
Menyediakan peralatan yang bersesuaian bagi fasiliti pemasaran yang bertaraf GMP untuk pemprosesan buah – buahan tempatan terpilih.
-
Melaksanakan keperluan permohonan pensijilan GMP & HALAL di Pusat – Pusat Pemprosesan Buah – Buahan Segar FAMA yang terpilih.
-
Melaksanakan proses pembaharuan pensijilan GMP & HALAL di Pusat – Pusat Pemprosesan Buah-Buahan Segar FAMA bertaraf GMP yang terpilih.
4. Objektif Pembangunan Luang Pasaran (Jualan Agro Madani)
-
Meningkatkan “accessibility “dan “availability” bagi memudahkan pengguna mendapatkan bekalan produk produk segar pada kadar harga yang munasabah dan berpatutan “affordability.
-
Memberi luang pasaran tambahan dan meningkatkan pendapatan peserta program ladang kontrak dengan konsep jualan secara terus kepada pengguna.
-
Membantu mengurangkan lapisan perantara pasaran dari sumber pengeluaran kepada pengguna melalui penglibatan peserta projek projek bimbingan agensi agensi dalam program program jualan anjuran agensi agensi.
-
Memperlihatkan peranan agensi bawah MAFS membantu kerajaan melaksanakan program program untuk faedah rakyat dengan kaedah projek yang “quick win “(high impact projek cepat meluas dan low cost).