FUNGSI BAHAGIAN

CAWANGAN PEMBANGUNAN ORGANISASI & HRMIS

Unit Pembangunan Organisasi

  • Mengurus dan mengemaskini maklumat Penyusunan dan Penstrukturan Ibu Pejabat dan Negeri Mengurus dan melaksana penstrukturan semula organisasi (Reorg)
  • Mengemaskini maklumat keperluan kakitangan berdasarkan teras fungsi Menyediakan dan mengemaskini Carta Organisasi FAMA & Bah PSM
  • Mengemaskini maklumat Carta FAMA dilaman web FAMA
  • Menjadi Penyelaras maklumat dan pelaksanaan  Sistem Pengurusan Audit Nilai (SPAN)
  • Menyedia analisa dan laporan sumber manusia Menyedia Maklumat Laporan Tahunan FAMA

Unit HRMIS

  • Mentadbir, mengkoordinasi, mengemaskini dan memantau  pelaksanaan 9 Modul Sistem Maklumat Pengurusan Sumber Manusia (HRMIS)
  • Menyedia dan mengedar maklumat perjawatan bulanan
  • Membuat naziran HRMIS di Ibu Pejabat & Negeri
  • Menyedia dan mengedar laporan dan maklumat sumber manusia Mengurus dan menyedia maklumat Job Description (JD) dan MyPortfolio
  • Mengurus pelaksanaan Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT)
  • Mengurus Pencalonan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)
  • Menyedia maklumat penerima Anugerah Khidmat Setia (AKS), Anugerah Khidmat Amat Setia (AKAS) dan Anugerah Khas (AK)

 

CAWANGAN EMOLUMEN & PERSARAAN

Unit Emolumen

  • Mengurus pemberian gaji dan elaun bulanan melalui Sistem Pengurusan Gaji (Payroll) bertaraf tetap/kontrak/projek
  • Mengurus Pergerakan Gaji Tahunan
  • Mengurus penyelarasan, pemotongan & pemberhentian emolumen
  • Mengurus penyelarasan & pembayaran bagi permohonan elaun-elaun:                          
    • BITK, BITPS                                                                                    
    • Menanggung Kerja/Memangku                                                   
    • Bayaran Pakaian Panas/Pakaian Rasmi/ Istiadat                        
    • Kemudahan Tambang Mengunjungi Wilayah Asal                  
    • Elaun Perpindahan Rumah                                                                     
    • Elaun Memandu Kenderaan, dll

Unit Persaraan

  • Mengurus persaraan wajib dan permohonan bersara pilihan
  • Mengurus persaraan sebab kesihatan melalui Lembaga Perubatan
  • Menyedia perancangan bajet tahunan GCR
  • Mengurus pembayaran Gantian Cuti Rehat (GCR), ganjaran dan pencen dengan pihak JPA dan KWAP
  • Mengurus Wang Pengurusan Jenazah bagi kakitangan yang meninggal dunia
  • Mengurus penyambungan perkhidmatan lepas
  • Membantu menyalur maklumat Alumni FAMA
  • Mengurus Majlis Mengetik Kad Perakam Waktu Terakhir
  • Mengurus Majlis Persaraan (Majlis Jasamu Dikenang)

Unit Digital

  • Menjadi Penggerak dan Penyelaras kepada pendigitalan Bah PSM melibatkan perancangan sistem baru dan pemantauan pelaksanaan sistem sedia ada

 

CAWANGAN KENAIKAN PANGKAT & PEMINJAMAN

Unit Kenaikan Pangkat

  • Melaksana pelan penggantian bersama Search Committee untuk pemangkuan kenaikan pangkat:             
  • Kumpulan Pengurusan Tertinggi
  • Kumpulan Pengurusan & Profesional
  • Kumpulan Pelaksana
  • Mengurus Pemangkuan dan Kenaikan Pangkat :
  • Pengurusan Tertinggi
  • Pengurusan & Profesional
  • Sokongan 1
  • Sokongan 2
  • Mengurus Program Penilaian Potensi                                      
  • Kumpulan Pengurusan Tertinggi                                        
  • Pengurusan & Profesional                                                   
  • Pelaksana

 

Unit Peminjaman/Pertukaran Sementara/Tetap

  • Mengurus peminjaman, perlanjutan dan penamatan peminjaman
  • Anak Syarikat
  • Jabatan/Agensi
  • Swasta
  • Mengurus Pertukaran Sementara/Pertukaran Tetap
  • Mengurus penempatan Ketua Kerani (CC) di Ibu Pejabat & Negeri

 


Last Update:
Aplikasi Jumlah Pelawat ini hanya dipaparkan untuk Pengurus Laman bagi tujuan mengubah configurasi.